Змінимо разом
   столицю на краще!

Виборча реформа по-справжньому: яка вона?

П’ятниця, 23 січня 2015, 14:46
Виборча реформа по-справжньому: яка вона?

У 2015 році нас очікують вибори депутатів до органів місцевого самоврядування (міських, сільських та селищних рад). Маючи не надто позитивний досвід попередніх виборів варто зосередити увагу на реформуванні виборчого законодавства. Наразі у Верховній Раді України зареєстровано 3 законопроекти, що стосуються виборів народних депутатів. Щоб не повторити негативну практику попередніх виборів часів Януковича (коли закон про вибори приймався без другого читання), громадські організації, міжнародні організації та поважні експерти у цій сфері активно долучилися до цього процесу. Звернемо увагу, що за два місяці роботи новообраного парламенту не було зроблено практичних кроків щодо оновлення політичної системи. Зокрема це стосується виборчої реформи, яка є вагомою частиною Коаліційної угоди.

22 січня 2015 року відбулася публічна дискусія «Виборча реформа по-справжньому: алгоритм дій». У заході, ініційованому Громадською мережею ОПОРА, Міжнародною фундацією виборчих систем, Інтерньюз-Україна та Комітетом виборців України, взяла участь і ГО «Перспективи Києва».

Отож, виборча реформа – що це таке і з чим його їдять?

Розпочнемо із Коаліційної угоди. У Документі чітко зафіксовано, що впродовж 1 кварталу цього року ухвалять новий Закон про вибори народних депутатів України. Він базуватиметься на пропорційній системі із відкритими списками. В той же момент у Коаліційній угоді зазначено, що буде також прийнятий (не пізніше, ніж за півроку до чергових місцевих виборів) профільний закон із декількома видами систем для різних рівнів виборів. Світова практика показує, що існують десятки типів пропорційних систем, кожна з яких має свої нюанси.

Саме тому зміни у законодавстві – це ще не реформа.
Громадськість та експерти у виборчій галузі ще раз акцентували на тому, що українське законодавство повинне враховувати міжнародні норми – Загальну декларацію прав людини, Пакт про громадянські права, Кодекс Венеціанської комісії, Рекомендації ПАРЄ та інші. В той же час, вибори в Україні повинні базуватися на базових принципах, таких як: загальне виборче право, рівне виборче право, принцип регулярності та періодичності, таємного голосування, поваги до прав людини, стабільності законодавства, спостереження за виборчим процесом, ефективної системи оскарження (що напряму залежить від не корумпованості судової гілки влади). Ці принципи повинні не просто декларуватися, вони повинні виконуватися.

Юрій Ключковський, Президент інституту виборчого права, закцентував увагу на тому, що виборча реформа повинна відповідати стандартам Конституції України, не дискримінувати громадян за місцем перебування, а у всіх виборців повинна бути однакова кількість голосів. Окрему увагу слід приділити формі та структурі виборчого бюлетеня, підготовці членів дільничих комісій та роз’яснювальній роботі серед населення – від цього залежатиме якість проведення виборів. «Увага громадськості повинна бути не лише до назв законів, що приймаються, але й до їх змісту. Головне, щоб чергова реформа не стала черговою профанацією», - зазначив Юрій Ключковський.

Олександр Черненко, член Комітету з питань правової політики та правосуддя Верховної Ради України, акцентував на територіальній організацій виборів, оскільки розподіл округів повинен бути зв’язним. Не має бути виборчих округів з анклавами, один округ не має розподілятися між різними областями. Окремим питанням постає також кількість округів. Однією із проблем виборчої системи в Україні, за словами Народного депутата України, є технічні партії та технічні кандидати, а також передвиборча агітація. «Політична реклама повинна бути не маніпуляцією, а інформуванням» - підвів підсумок Олександр Черненко.

До дискусії також приєдналася заступник Голови Центральної виборчої комісії Жанна Усенко-Чорна, яка зазначила, що основним завданням реформи повинно бути подолання політичної корупції. В Україні ринок торгівлі членами виборчої комісії та тіньові кошти цієї сфери за неофіційними даними сягають сотень мільйонів гривень. Жанна Усенко-Чорна висловила припущення, що формою напрацювань робочої групи із експертів, народних депутатів, представників громадського суспільства повинен стати виборчий кодекс.

Експерти також активно обговорювали питання формування професійних та об’єктивних комісій, заборони телерадіореклами, пасивної та активної агітації, виборчої застави, три ланкової системи комісій, партизацію місцевих виборів.
Виборча реформа – складна і відповідальна зміна в політичному житті країни. Саме тому вона повинна проходити із залученням громадськості та експертів у цій сфері, а не обмежуватися виключно представниками влади.

Організатори закликали Голову Верховної Ради України Володимира Гройсмана та парламентарів невідкладно створити при Комітеті з питань правової політики та правосуддя Робочу групу з питань реформування виборчого законодавства, яка б здійснювала свою діяльність на засадах відкритості, прозорості та інклюзивності для вироблення законодавчих змін і ухвалення відповідних законів парламентом до квітня 2015 р.
ГО «Перспективи Києва» підтримує цю заяву.

Добавить комментарий

План діяльності

Гаджимурадов Руслан - голова правління громадської огранізації Перспективи Києва, голова партійної організації партії Удар голосіївського району Гаджимурадов
Руслан Ерзіманович Голова Правління

Завданнями громадської організації «Перспективи Києва» є:

  1. Створення умов для участі жителів Києва у вирішенні питань місцевого значення в межах Конституції і Законів України.
  2. Лобіювання економічних інтересів із залучення інвестицій у столицю, зокрема, в капітальне будівництво...
Повний план діяльності
Автобазар
Пам'ятки по АТО

Новини Києва

11 травня 2024
Архів новин

Найактуальніша проблема Києва сьогодні?

Показати результати